Digitaalisten arviointimenetelmien mahdollisuuksi

Qridin käyttö oppimisprosessin alussa, aikana ja lopussa

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa pu­hu­taan op­pi­laan ar­vi­oin­nin si­jaan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nis­ta. Muu­tos ko­ros­taa sitä, että ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu op­pi­laan op­pi­mi­seen sekä työs­ken­te­lyyn ja käyt­täy­ty­mi­seen. Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nil­la tar­koi­te­taan opin­nois­sa edis­ty­mi­sen ja osaa­mi­sen ta­son ar­vi­oin­tia suh­tees­sa ase­tet­tui­hin ta­voit­tei­siin sekä pa­laut­teen an­ta­mis­ta niis­tä.

Qri­di on for­ma­tii­vi­sen ar­vi­oin­nin ja op­pi­mi­sen ana­ly­tii­kan oh­jel­mis­to pe­rus­as­teil­le. Qri­din verk­ko­si­vu­jen mu­kaan ”Qri­di te­kee op­pi­mi­sen nä­ky­väk­si moni­puo­li­sis­ta ar­vi­oin­neis­ta ker­ty­vän da­tan avul­la. Ar­vi­oin­nit voi­vat olla muo­dol­taan op­pi­laan itse­ar­vi­oin­tia tai mui­den osa­puol­ten te­ke­mää ar­vi­oin­tia op­pi­laas­ta. Kes­ki­ös­sä ar­vi­oin­neis­sa on op­pi­laan itse­ref­lek­tio. Ar­vi­oin­nin koh­tee­na voi­vat olla esi­mer­kik­si työs­ken­te­lyn tai­dot, laa­ja-alai­nen osaa­mi­nen, asen­ne, ar­vos­tuk­set tai käyt­täy­ty­mi­nen.”

Kir­si Kar­hu­sen, Erja Kar­vi­sen ja Päi­vi Ve­sa­lan ko­kei­lu­jen ta­voit­tee­na oli sel­vit­tää ja ko­keil­la:

Tääl­tä voit lu­kea tar­kem­min hei­dän ko­kei­lu­jen­sa tu­lok­sis­ta:

Di­gi­taa­lis­ten ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mien mah­dol­li­suuk­sia –  Qri­din käyt­tö op­pi­mis­pro­ses­sin alus­sa, ai­ka­na ja lo­pus­sa (lin­kis­tä la­tau­tuu Po­wer­Point-esi­tys)

Qri­di kuu­des­luok­ka­lais­ten käyt­täy­ty­mi­sen itse­ar­vi­oin­nin vä­li­nee­nä

Opet­ta­ja QPäi­vä­kir­jan­sa pu­hut­te­lus­sa – te­maat­ti­nen päi­vä­kir­ja di­gi­taa­li­sen ar­vi­oin­ti­työ­ka­lun käyt­töön­o­tos­ta

Tu­tus­tu tar­kem­min Qri­din verk­ko­si­vuil­la – https://qri­di.fi/

Qri­din omiin PP- esi­tyk­siin – https://www.sli­des­ha­re.net/eOp­pi­mis­kes­kus/digi­kil­ta-qri­di-hen­ri-kar­ja­lai­nen-pe­da­go­giik­ka-ja-asi­ak­kuu­det-qri­di-oy

– Jaak­ko Väi­sä­nen, FT, leh­to­ri, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018