Digitaaliset arviointityökalut ja oppimisalustat

Digitaalisten sovellusten pedagogista arviointia

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den (OPS 2014) uu­dis­tuk­sen myö­tä ylei­sen kes­kus­te­lun kes­ki­öön on nous­sut eri­tyi­ses­ti op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti. Uusi OPS ko­ros­taa mm. ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mien moni­puo­li­suut­ta, joi­den avul­la voi­daan huo­mi­oi­da op­pi­lai­den eri­lai­set ta­vat op­pia, työs­ken­nel­lä ja osoit­taa osaa­mis­taan. Li­säk­si opin­to­jen ai­kai­ses­sa ar­vi­oin­nis­sa tär­ke­ä­tä on myös op­pi­lai­den toi­mi­juut­ta ke­hit­tä­vä ver­tais­ar­vi­oin­ti ja itse­ar­vi­oin­ti. Opet­ta­jan teh­tä­vä­nä on var­mis­taa, että op­pi­laat saa­vat op­pi­mis­pro­ses­sin­sa ai­ka­na op­pi­mis­ta oh­jaa­vaa ja kan­nus­ta­vaa pa­lau­tet­ta sekä tie­toa edis­ty­mi­ses­tään ja osaa­mi­ses­taan. Tämä mah­dol­lis­tuu ke­rät­tä­vän ar­vi­oin­ti­tie­don avul­la.

Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin avuk­si mark­ki­noil­le on il­mes­ty­nyt lu­kui­sa mää­rä eri­lai­sia di­gi­taa­li­sia ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­ja ja op­pi­mis­a­lus­to­ja, joi­den pyr­ki­myk­se­nä on tu­kea ja hel­pot­taa opet­ta­jan te­ke­mää ar­vi­oin­tia sekä mah­dol­lis­taa itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­tia. Mut­ta mi­ten ha­vain­nol­li­sia ja help­po­käyt­töi­siä nämä  työ­ka­lut ovat? Mil­lai­seen ar­vi­oin­tiin ne so­pi­vat? So­pi­vat­ko ne op­pi­mis­ta edis­tä­vän ar­vi­oin­nin te­ke­mi­seen? Mi­ten ne tu­ke­vat opet­ta­jan hen­ki­lö­koh­tais­ta ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lua? Mi­ten mah­dol­li­nen ker­ty­vä ar­vi­oin­ti­ma­te­ri­aa­li tai –data hyö­dyn­ne­tään op­pi­mis­ta edis­tä­vän ar­vi­oin­nin tar­pei­siin?

AR­VOT-hank­kee­seen osal­lis­tu­neil­la opet­ta­jil­la oli mah­dol­li­suus tes­ta­ta muu­ta­mia näis­tä mark­ki­noil­la ole­vis­ta di­gi­taa­li­sis­ta työ­ka­luis­ta ope­tus­työs­sään hank­keen ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti. Hank­kees­sa tes­tat­tu­ja di­gi­taa­li­sia työ­ka­lu­ja oli­vat Wil­ma, Qri­di, its­le­ar­ning, BookC­re­a­tor sekä Ar­vi­oin­ti­juna. Käy­tän­nös­sä toi­sia näis­tä työ­ka­luis­ta pys­tyt­tiin ko­kei­le­maan enem­män ja toi­sia vä­hem­män, riip­pu­en opet­ta­jien muus­ta työ­kuor­mas­ta tai teh­tä­vis­tä hank­kees­sa. Li­säk­si on huo­mi­oi­ta­vaa, että di­gi­taa­li­sia työ­ka­lu­ja ke­hi­te­tään jat­ku­vas­ti, ja uu­sia pa­ran­net­tu­ja ver­si­oi­ta tuo­daan mark­ki­noil­le koko ajan. Tie­dos­ta­en nämä ra­joit­teet to­te­sim­me, että mei­dän ei ole mah­dol­lis­ta teh­dä kai­ken­kat­ta­vaa ana­lyy­sia di­gi­taa­lis­ten työ­ka­lu­jen mah­dol­li­suuk­sis­ta, mut­ta pyr­ki­myk­sem­me oli kui­ten­kin tes­ta­ta joi­ta­kin työ­ka­lu­ja näh­däk­sem­me mi­ten ne mah­dol­lis­ta­vat op­pi­mis­ta tu­ke­vaa ar­vi­oin­tia. Näis­tä syis­tä ha­lu­sim­me hank­kees­sa kes­kit­tyä ni­men­o­maan di­gi­taa­lis­ten työ­ka­lu­jen pe­da­go­gi­seen ar­vi­oin­tiin nii­den tek­nis­ten omi­nai­suuk­sien ja toi­min­nal­li­suuk­sien si­jaan. Py­rim­me poh­ti­maan seu­raa­via ky­sy­myk­siä:

Tääl­tä löy­dät pe­da­go­gi­sen ar­vi­oin­tim­me hank­kees­sa tes­tat­tuis­ta työ­ka­luis­ta ala­kou­lus­sa ja ylä­kou­lus­sa.

Toi­vom­me, että hank­kees­sa teh­dyt ko­kei­lum­me ja ha­vain­tom­me di­gi­taa­lis­ten työ­ka­lu­jen käy­tös­tä (joi­ta löy­dät tä­män jul­kai­sun eri ar­tik­ke­leis­ta) roh­kai­see opet­ta­jia ko­kei­le­maan eri­lai­sia di­gi­taa­li­sia alus­to­ja omas­sa ope­tuk­ses­saan ja ar­vi­oin­ti­työs­sään. Ja jot­ta ar­vi­oin­ti oli­si for­ma­tii­vis­ta, op­pi­mis­ta tu­ke­vaa ar­vi­oin­tia eikä pel­käs­tään sum­ma­tii­vis­ta, to­te­a­vaa ar­vi­oin­tia, kan­nat­taa työ­ka­lu­ja ko­keil­les­saan kiin­nit­tää huo­mi­o­ta yllä ole­vien ky­sy­mys­ten mu­kai­siin asi­oi­hin.

Voit lu­kea li­sää hank­kees­sa käy­te­tyis­tä di­gi­taa­li­sis­ta työ­ka­luis­ta näis­tä ar­tik­ke­leis­ta:

Ar­vi­oin­ti­maa

Di­gi­taa­lis­ten ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­jen mah­dol­li­suuk­sia

Op­pi­mis­päi­vä­kir­ja op­pi­mi­sen tu­ke­na 3.-6.-luok­ka­lai­sil­la

Its­le­ar­ning op­pi­mis­ta edis­tä­väs­sä ar­vi­oin­nis­sa ylä­kou­lus­sa

– Kai­sa Pih­la­ja, FM, KM, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018