Oppimispäiväkirja oppimisen tukena 3.-6.-luokkalaisilla

INTO - innovatiivinen ja taitava oppija käsitöissä

INTO on in­no­vaa­tio ta­voit­teel­li­ses­ta ja ref­lek­toi­vas­ta käsi­työ­pro­ses­sin to­teut­ta­mi­ses­ta. Op­pi­las suun­nit­te­lee, tun­nis­taa, kie­lel­lis­tää ja do­ku­men­toi käsi­työ­pro­ses­sia ja sii­nä ta­pah­tu­via op­pi­mi­sen eri vai­hei­ta tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en säh­köi­seen op­pi­mis­päi­vä­kir­jaan­sa.

“Mi­ten osal­lis­taa op­pi­laat omaan op­pi­mis­pro­ses­siin­sa käsi­töis­sä?”

“Mi­ten opet­taa ajat­te­lun ja op­pi­mi­sen tai­to­ja käsi­töis­sä?”

Kes­kei­set tee­mat: Käsi­työ, Osal­li­suus, Ajat­te­lun tai­dot, Op­pi­mi­sen tai­dot, Itse­ar­vi­oin­ti, Tek­no­lo­gia ja Di­gi­taa­li­suus

Työs­ken­te­lyn aloi­tus vaa­tii opet­ta­jal­ta jak­son ta­voit­tei­den ja ar­vi­oin­nin suun­nit­te­lun. Li­säk­si hä­nen tu­lee suun­ni­tel­la mi­hin ja mi­ten op­pi­laat do­ku­men­toi­vat käsi­työ­pro­ses­sin­sa.

Kou­lus­sa käsi­työl­lä tar­koi­te­taan moni­ma­te­ri­aa­lis­ta oppi­ai­net­ta, jos­sa to­teu­te­taan käsi­työ­il­mai­suun, muo­toi­luun ja tek­no­lo­gi­aan pe­rus­tu­vaa toi­min­taa. Toi­min­taan kat­so­taan kuu­lu­vak­si tuot­teen tai te­ok­sen it­se­näi­nen tai yh­tei­söl­li­nen suun­nit­te­lu, val­mis­tus ja oman tai yh­tei­sen käsi­työ­pro­ses­sin ar­vi­oin­ti. (Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet, 270)

Käsi­työn avul­la op­pi­las ke­hit­tää eten­kin ava­ruu­del­lis­ta hah­mot­ta­mis­ky­ky­ään, mo­to­ri­sia tai­to­jaan sekä suun­nit­te­lu­o­saa­mis­ta luo­val­la ta­val­la. Käsi­töi­den te­ke­mi­nen on luon­teel­taan ko­kei­le­vaa ja tar­jo­aa op­pi­laal­le mah­dol­li­suuk­sia teh­dä pää­tök­siä liit­ty­en esi­mer­kik­si ma­te­ri­aa­lei­hin, tek­ni­seen to­teu­tuk­seen, vi­su­aa­li­suu­teen ja val­mis­tuk­seen liit­ty­en.

Käsi­työ­pro­ses­sin kaut­ta opi­taan pit­kä­jän­teis­tä työs­ken­te­lyä, vai­heit­tais­ta suun­nit­te­lua ja to­teut­ta­mis­ta sekä opi­tun ref­lek­toin­tia ja ke­hi­tys­koh­tei­den tun­nis­ta­mis­ta. Li­säk­si se an­taa op­pi­laal­le tai­to­jen ja ym­mär­ryk­sen li­säk­si mie­li­hy­vää tuot­ta­via ko­ke­muk­sia. (Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet, 270)

INTO kes­kit­tyy koko­nais­val­tai­seen käsi­työ­pro­ses­siin, jos­sa eten­kin op­pi­mis­päi­vä­kir­ja­työs­ken­te­lyl­lä py­ri­tään vas­taa­maan pirs­ta­loi­tu­neen ajan haas­tei­siin sekä ke­hit­tä­mään op­pi­mis­ta tu­ke­vaa ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ria eri­tyi­ses­ti seu­raa­vis­ta näkö­kul­mis­ta:

INTO-op­pi­mis­päi­vä­kir­ja­työs­ken­te­lys­sä op­pi­las suun­nit­te­lee, tun­nis­taa, kie­lel­lis­tää ja do­ku­men­toi käsi­työ­pro­ses­sia ja sii­nä ta­pah­tu­via op­pi­mi­sen eri vai­hei­ta tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­tä­en säh­köi­seen op­pi­mis­päi­vä­kir­jaan­sa. Hän­tä oh­ja­taan aset­ta­maan op­pi­mi­sel­leen ta­voit­tei­ta sekä tark­kai­le­maan ja ar­vi­oi­maan op­pi­mis­taan.

INTO – uu­sia ajat­te­lun ja op­pi­mi­sen tai­to­ja

Ta­voit­teet:

  1. Op­pi­las op­pii aset­ta­maan ta­voit­tei­ta omal­le työs­ken­te­lyl­leen käsi­työ­pro­ses­sis­sa
  2. Op­pi­las op­pii ar­vi­oi­maan omaa työs­ken­te­ly­ään suh­tees­sa aset­ta­miin­sa ta­voit­tei­siin
  3. Op­pi­las op­pii do­ku­men­toi­maan ja kie­lel­lis­tä­mään omaa käsi­työ­pro­ses­si­aan
  4. Oman op­pi­mi­sen omis­ta­juus kas­vaa
  5. Op­pi­mi­sen itse­sää­te­ly­tai­dot vah­vis­tu­vat

Tääl­tä voit lu­kea li­sää INTO ste­peis­tä / mi­ten ote­taan käyt­töön.

– Jaa­na Ant­to­nen, KM, leh­to­ri, käsi­työ, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

Läh­teet:
Ope­tus­hal­li­tus (2014). Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet 2014. http://www.oph.fi/down­lo­ad/163777_pe­rus­o­pe­tuk­sen_ope­tus­suun­ni­tel­man_pe­rus­teet_2014.pdf (lu­et­tu 18.12.2018)

Book Cre­a­to­rin sekä mui­den di­gi­taa­lis­ten ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­jen ja op­pi­mis­a­lus­to­jen pe­da­go­gi­ses­ta ar­vi­oin­nis­sa voit lu­kea tääl­tä.

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018