Prosessikuvaus alakoulun 3.-4.-luokkalaisten osallistamisesta arviointityöhön

Käyttäytymisen arviointi

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa to­de­taan, että kou­lu tu­kee ko­tien kas­va­tus­teh­tä­vää (OPS 2014, 35). Kas­va­tus­teh­tä­vä on luon­te­va osa opet­ta­mis­ta ja op­pi­mis­ta, min­kä vuok­si ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu päät­tö­ar­vi­oin­tia lu­kuun ot­ta­mat­ta myös op­pi­laan kou­lu­käyt­täy­ty­mi­seen. Käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­ti he­rät­tää usein pal­jon ky­sy­myk­siä, eri­tyi­ses­ti eet­ti­siä:

Mitä on hyvä käyt­täy­ty­mi­nen kou­lu­yh­tei­sös­sä? Mi­ten op­pi­laat ym­mär­tä­vät kou­lu­käyt­täy­ty­mi­sen ja sen ar­vi­oin­nin? Mi­ten op­pi­laat ote­taan mu­kaan käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­tiin? Mi­ten opet­ta­ja voi liit­tää käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­nin osak­si päi­vit­täis­tä kou­lu­työs­ken­te­lyä? Mi­ten käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­nin avul­la voi­daan kou­lus­sa ope­tel­la ta­voit­tei­den aset­ta­mis­ta?

Ou­lun nor­maa­li­kou­lus­sa käyt­täy­ty­mis­tä ar­vi­oi­daan vuo­si­luo­kil­la 1-4 sa­nal­li­ses­ti. Kak­si­por­tai­sen ar­vi­oin­ti­as­tei­kon vaih­to­eh­dot ovat Hal­lit­set tai­don hy­vin tai Tai­to ke­hit­ty­mäs­sä. Yk­si­tyis­koh­tai­sem­mat ar­vi­oi­ti­koh­teet löy­ty­vät väli­ot­si­koi­den Toi­mi­mi­nen kou­lu­työs­sä, Ka­ve­ri­tai­dot ja Huo­lel­li­suus alta.

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa vel­voi­te­taan ar­vi­oin­nin nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen sekä op­pi­lail­le että hei­dän huol­ta­jil­leen. Opet­ta­jan näkö­kul­mas­ta huo­mi­oi­ta­vaa on, että ar­vi­oin­tia pi­tää har­joi­tel­la ja sen tu­lee olla ikä­kau­den mu­kais­ta. Alem­mil­la vuo­si­luo­kil­la itse­ar­vi­oin­ti­tai­to­ja ke­hi­te­tään aut­ta­mal­la op­pi­lai­ta tun­nis­ta­maan on­nis­tu­mi­si­aan ja vah­vuuk­si­aan kou­lu­työs­sä sekä tu­le­maan tie­toi­sek­si työl­le so­vit­ta­vis­ta ta­voit­teis­ta. (OPS 2014, 47-49.) Nämä vaa­ti­muk­set in­nos­ti­vat miet­ti­mään, suun­nit­te­le­maan ja to­teut­ta­maan op­pi­lai­den osal­li­suut­ta li­sää­vää ja käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­tia nä­ky­väk­si te­ke­vää toi­min­taa. Käyt­täy­ty­mi­sen itse­ar­vi­oin­tia to­teu­tet­tiin kah­des­sa 3. – 4.-luok­ka­lai­sis­ta kou­lu­lai­sis­ta muo­dos­tu­vas­sa yh­dys­luo­kas­sa kah­den opet­ta­jan yh­teis­työ­nä.

Aluk­si ko­koon­nuim­me koko suu­ren 37 op­pi­laan ryh­män kans­sa tut­ki­maan käyt­täy­ty­mi­sen ot­si­koi­ta Toi­mi­mi­nen kou­lu­työs­sä, Ka­ve­ri­tai­dot ja Huo­lel­li­suus, jot­ka oli­vat nä­ky­vil­lä äly­tau­lul­la. Teh­tä­vä­nä oli miet­tiä, mitä asi­oi­ta op­pi­laat itse lait­tai­si­vat ar­vi­oin­ti­koh­teik­si näi­den ot­si­koi­den alle. Teh­tä­vän­anto vi­rit­ti pal­jon mie­len­kiin­tois­ta kes­kus­te­lua ja aja­tus­ten vaih­toa: lap­set ovat kek­se­li­äi­tä ja luo­via. Lo­puk­si tar­kas­te­lim­me jo val­miik­si pää­tet­ty­jä luku­vuo­si­to­dis­tuk­sen liit­tee­seen si­säl­ly­tet­ty­jä käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­ti­koh­tei­ta. Oleel­lis­ta oli kes­kus­tel­la sii­tä, mitä ar­vi­oin­ti­koh­teil­la tar­koi­te­taan. Esi­merk­ke­jä kek­sim­me yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa ar­jen kou­lu­työs­tä.

Käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­ti­koh­teet ovat koko ajan sel­ke­äs­ti nä­ky­vis­sä mo­lem­pien yh­dys­luok­kien sei­näl­lä. Yh­tei­sen kes­kus­te­lu­vai­heen jäl­keen op­pi­laat va­lit­si­vat hen­ki­lö­koh­tai­sen ta­voit­teen­sa, jo­hon eri­tyi­ses­ti kiin­nit­täi­si­vät huo­mi­o­ta yh­des­sä so­vi­tul­la tark­kai­lu­jak­sol­la. Va­lin­tan­sa jäl­keen op­pi­laat kä­vi­vät vie­mäs­sä ni­mel­lään va­rus­te­tun Post it –la­pun ky­sei­seen ar­vi­oin­ti­lau­see­seen. Tämä mah­dol­lis­taa sen, että muun kou­lu­työn lo­mas­sa eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa opet­ta­ja voi kes­kus­tel­la op­pi­laan kans­sa hä­nen va­lit­se­mas­taan ar­vi­oin­ti­koh­tees­ta. Opet­ta­ja pys­tyy myös osoit­ta­maan op­pi­laal­le ti­lan­tei­ta, jois­sa op­pi­laan va­lit­se­ma ta­voi­te tu­lee nä­ky­väk­si kou­lun ar­jes­sa.

Käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­ti­koh­teet luo­kan sei­näl­lä

Op­pi­lail­la on mo­lem­mis­sa luo­kis­sa käy­tös­sään Minä – vih­ko, jon­ka avul­la ar­vi­oin­tia py­ri­tään te­ke­mään nä­ky­väk­si läpi luku­vuo­den lii­maa­mal­la sin­ne kaik­ki ar­vi­oin­ti­teh­tä­vät ja -mo­nis­teet. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa op­pi­laat lii­ma­si­vat va­lit­se­man­sa ta­voit­teen Minä- vih­koon­sa. Li­säk­si he kiin­nit­ti­vät la­mi­noi­dun ar­vi­oin­ti­lau­seen oman säi­ly­tys­lo­ke­rik­kon­sa oveen.

Tark­kai­lu­jak­son päät­teek­si op­pi­lai­den kans­sa käy­tiin yh­tei­nen kes­kus­te­lu sii­tä, min­kä­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa he oli­vat poh­ti­neet aset­ta­maan­sa ta­voi­tet­ta. Tar­koi­tuk­se­na on, että op­pi­laat op­pi­vat toi­sil­taan sekä ha­vait­se­vat ja kie­len­tä­vät ti­lan­tei­ta, joi­hin ase­tet­tu ta­voi­te mah­dol­li­ses­ti liit­tyy. Lo­puk­si op­pi­laat ar­vi­oi­vat it­se­ään kir­jal­li­ses­ti Minä – vih­koon­sa pe­rus­tel­len itse­ar­vi­oin­tin­sa.

Ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on oh­ja­ta ja kan­nus­taa opis­ke­lua sekä ke­hit­tää op­pi­laan edel­ly­tyk­siä itse­ar­vi­oin­tiin. Itse­ar­vi­oin­tia pi­tää har­joi­tel­la ja sil­le pi­tää an­taa riit­tä­väs­ti ti­laa. Par­haim­mil­laan itse­ar­vi­oin­ti aut­taa op­pi­las­ta löy­tä­mään omat vah­vuu­ten­sa ja pa­ran­taa op­pi­laan itse­luot­ta­mus­ta. (OPS 2014, 47- 49.)

Ar­vi­oin­ti­lau­se säi­ly­tys­lo­ke­ri­kon oves­sa ja Minä –vih­ko

Ko­kei­le­maam­me käyt­täy­ty­mi­sen itse­ar­vi­oin­tiin voi­si jat­kos­sa liit­tää ra­ken­ta­van pa­laut­teen an­ta­mi­sen ja saa­mi­sen ver­tais­ar­vi­oin­nin muo­dos­sa. Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa nos­te­taan esil­le ver­tais­ar­vi­oin­ti op­pi­lai­den toi­mi­juut­ta ke­hit­tä­vä­nä ar­vi­oin­ti­muo­to­na (OPS 2014, 50). Ar­vi­oin­ti­pro­ses­siin voi­si jat­ko­ke­hit­te­ly­nä ot­taa mu­kaan myös op­pi­lai­den huol­ta­jat.

– Lau­ra Sal­me­la, KM, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

Läh­teet:
Ope­tus­hal­li­tus (2014). Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet 2014. http://www.oph.fi/down­lo­ad/163777_pe­rus­o­pe­tuk­sen_ope­tus­suun­ni­tel­man_pe­rus­teet_2014.pdf (lu­et­tu 19.12.2018)

Di­gi­taa­li­sen ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mien mah­dol­li­suuk­sis­ta käyt­täy­ty­mi­sen ar­vi­oin­nis­sa voit lu­kea li­sää tääl­tä.

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018