ARVOT-hanke - vaikutuksia opettajuuteen
Arvioinnin eri ulottuvuudet ja vaikutukset
“Oppilasarvostelun kehitys on merkillinen siitä, että vuosikymmeniä saatettiin asiasta väitellä, mutta milloinkaan ei saatu aikaan päätöstä”. (Salmela, A. 1948. Kansakoulun oppilasarvostelu. Yhteenvetoa kansakoulun alkuaikojen tarkastajakokouksista)
”Koko oppilasarvostelun uudistamisen tavoite oli selvittää niitä ehtoja ja edellytyksiä, joiden kautta oppilaan minäkäsitystä – itsearvostusta, itsetuntemusta ja itseluottamusta – voitaisiin tukea ja edistää syvällistä sekä kokonaisvaltaista oppimista.”
Oheiset sitaatit ovat Eira Korpisen artikkelista. Jälkimmäinen sitaatti on 1970-luvun peruskoulu-uudistuksen ajoilta. Yhdessä ne kuvaavat erinomaisesti sitä, kuinka herkkä teema oppilasarviointi on ollut ennenkin.
Aikojen saatossa oppilasarvostelu on muuttunut oppimista edistäväksi arvioinniksi. Arvostelu on muuttunut arvioinniksi. Oppimiseen innostamisesta on tullut opettajan tehtävän ydin. Samoin jokaisen opettajan tulisi tietoisesti ja jatkuvasti uudistaa omaa pedagogista ajatteluaan.
Kaksi vuotta kestäneessä ARVOT-hankkeessa mukana olleet opettajat ovat asettaneet itsensä pohtimaan arvioinnin eri ulottuvuuksia ja vaikutuksia. Prosessin aikana mukana olleet ovat pohtineet opettajan arviointitaitoja. Nämä mind mapit haastavat itsereflektioon:

Mitä on opettajan arviointitaito? (1)

Mitä on opettajan arviointitaito? (1)

Mitä on opettajan arviointitaito? (1)

Mitä on opettajan arviointitaito? (1)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)

Mitä on opettajan arviointitaito? (2)
Tytti Haapamäki, Mika Kilpiä, Erja Karvinen, Juha Mikkonen ja Marko Kotilainen pohtivat näitä kysymyksiä kolmella videokoosteella.
Kaikkien näiden tavoitteena on ollut selvittää ja tehdä näkyvämmäksi se, miten opettajan toiminta eli opettaminen tähtää oppilaan oppimisen edistämiseen.
– Jaakko Väisänen, FT, lehtori, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu
https://youtu.be/g0poryQmVeA
Lähde:
Korpinen, E. (2013). Peruskoulun oppilasarvostelua kehittämässä. Teoksessa Kauranne ja Arola (toim.), Rinnakkaiskoulusta yhtenäiseen peruskouluun. Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuran vuosikirja 2013.
Arvioinnilla oppimisen taitajaksiJoulukuu 201830.7.2018