ARVOT-hanke - vaikutuksia opettajuuteen

Arvioinnin eri ulottuvuudet ja vaikutukset

“Op­pi­las­ar­vos­te­lun ke­hi­tys on mer­kil­li­nen sii­tä, että vuo­si­kym­me­niä saa­tet­tiin asi­as­ta väi­tel­lä, mut­ta mil­loin­kaan ei saa­tu ai­kaan pää­tös­tä”. (Sal­me­la, A. 1948. Kan­sa­kou­lun op­pi­las­ar­vos­te­lu. Yh­teen­ve­toa kan­sa­kou­lun alku­ai­ko­jen tar­kas­ta­ja­ko­kouk­sis­ta)

”Koko op­pi­las­ar­vos­te­lun uu­dis­ta­mi­sen ta­voi­te oli sel­vit­tää nii­tä eh­to­ja ja edel­ly­tyk­siä, joi­den kaut­ta op­pi­laan minä­kä­si­tys­tä – itse­ar­vos­tus­ta, itse­tun­te­mus­ta ja itse­luot­ta­mus­ta – voi­tai­siin tu­kea ja edis­tää sy­väl­lis­tä sekä koko­nais­val­tais­ta op­pi­mis­ta.”

Ohei­set si­taa­tit ovat Eira Kor­pi­sen ar­tik­ke­lis­ta. Jäl­kim­mäi­nen si­taat­ti on 1970-lu­vun pe­rus­kou­lu-uu­dis­tuk­sen ajoil­ta. Yh­des­sä ne ku­vaa­vat erin­o­mai­ses­ti sitä, kuin­ka herk­kä tee­ma op­pi­las­ar­vi­oin­ti on ol­lut en­nen­kin.

Ai­ko­jen saa­tos­sa op­pi­las­ar­vos­te­lu on muut­tu­nut op­pi­mis­ta edis­tä­väk­si ar­vi­oin­nik­si. Ar­vos­te­lu on muut­tu­nut ar­vi­oin­nik­si. Op­pi­mi­seen in­nos­ta­mi­ses­ta on tul­lut opet­ta­jan teh­tä­vän ydin. Sa­moin jo­kai­sen opet­ta­jan tu­li­si tie­toi­ses­ti ja jat­ku­vas­ti uu­dis­taa omaa pe­da­go­gis­ta ajat­te­lu­aan.

Kak­si vuot­ta kes­tä­nees­sä AR­VOT-hank­kees­sa mu­ka­na ol­leet opet­ta­jat ovat aset­ta­neet it­sen­sä poh­ti­maan ar­vi­oin­nin eri ulot­tu­vuuk­sia ja vai­ku­tuk­sia. Pro­ses­sin ai­ka­na mu­ka­na ol­leet ovat poh­ti­neet opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­tai­to­ja. Nämä mind ma­pit haas­ta­vat itse­ref­lek­ti­oon:

Mitä on opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­tai­to? (1)

Mitä on opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­tai­to? (2)

Tyt­ti Haa­pa­mäki, Mika Kil­piä, Erja Kar­vi­nen, Juha Mik­ko­nen ja Mar­ko Ko­ti­lai­nen poh­ti­vat näi­tä ky­sy­myk­siä kol­mel­la vi­de­o­koos­teel­la.

Kaik­kien näi­den ta­voit­tee­na on ol­lut sel­vit­tää ja teh­dä nä­ky­väm­mäk­si se, mi­ten opet­ta­jan toi­min­ta eli opet­ta­mi­nen täh­tää op­pi­laan op­pi­mi­sen edis­tä­mi­seen.

– Jaak­ko Väi­sä­nen, FT, leh­to­ri, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu

Op­pi­mis­ta tu­ke­va ar­vi­oin­ti

AR­VOT -han­ke, vai­ku­tus opet­ta­juu­teen

Läh­de:

Kor­pi­nen, E. (2013). Pe­rus­kou­lun op­pi­las­ar­vos­te­lua ke­hit­tä­mäs­sä. Te­ok­ses­sa Kau­ran­ne ja Aro­la (toim.), Rin­nak­kais­kou­lus­ta yh­te­näi­seen pe­rus­kou­luun. Suo­men kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen his­to­ri­an seu­ran vuo­si­kir­ja 2013.

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018