Arviointiajattelu muutoksessa

Työkaluja opettajan arviointiajattelun tarkasteluun

uusi ope­tus­suun­ni­tel­ma edel­lyt­tää muu­tos­ta op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nis­sa. Jot­ta ar­vi­oin­ti muut­tuu, tar­vi­taan muu­tos­ta ar­vi­oin­ti­a­jat­te­luun. Ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­sen tar­ve ei siis koh­dis­tu pel­käs­tään yk­sit­täi­siin ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miin. Uu­den­tyyp­pi­nen elin­i­käis­tä op­pi­mis­ta tu­ke­va ar­vi­oin­ti haas­taa yk­sit­täis­ten opet­ta­jien ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lun li­säk­si kou­lus­sa val­lit­se­van toi­min­ta­kult­tuu­rin.

Toi­min­ta­kult­tuu­ri on ko­ko­nai­suus, joka ra­ken­tuu mm. työ­tä oh­jaa­vien nor­mien ja toi­min­nan ta­voit­tei­den tul­kin­nas­ta sekä joh­ta­mi­ses­ta. Toi­min­ta­kult­tuu­ril­la on kes­kei­nen mer­ki­tys pe­rus­o­pe­tuk­sen yh­te­näi­syy­den to­teut­ta­mi­ses­sa ja se vai­kut­taa aina op­pi­laan koh­taa­maan kou­lu­työn laa­tuun. Toi­min­ta­kult­tuu­rin tu­lee tu­kea ta­voit­tei­siin si­tou­tu­mis­ta ja edis­tää yh­tei­sen arvo­pe­rus­tan ja op­pi­mis­kä­si­tyk­sen to­teu­tu­mis­ta kou­lu­työs­sä.

Pe­rus­o­pe­tuk­sen arvo­pe­rus­ta ko­ros­taa op­pi­laan oi­keut­ta hy­vään ope­tuk­seen ja kou­lu­työs­sä on­nis­tu­mi­seen. Op­pies­saan op­pi­las ra­ken­taa iden­ti­teet­ti­ään. Jo­kais­ta op­pi­las­ta au­te­taan tun­nis­ta­maan oma ta­pan­sa op­pia ja ke­hit­tä­mään op­pi­mis­stra­te­gi­oi­taan. Op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­dot kart­tu­vat, kun op­pi­lai­ta oh­ja­taan ikä­kau­del­leen so­pi­val­la ta­val­la aset­ta­maan ta­voit­tei­ta, suun­nit­te­le­maan työ­tään ja ar­vi­oi­maan edis­ty­mis­tään. Op­pi­mi­nen ta­pah­tuu vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa tois­ten op­pi­lai­den, opet­ta­jien ja mui­den ai­kuis­ten kans­sa sekä eri yh­tei­sö­jen ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen kans­sa. Se on yk­sin ja yh­des­sä te­ke­mis­tä, suun­nit­te­lua, tut­ki­mis­ta ja näi­den pro­ses­sien moni­puo­lis­ta ar­vi­oi­mis­ta. Kou­lu toi­mii op­pi­va­na yh­tei­sö­nä ja kan­nus­taa kaik­kia jä­se­ni­ään op­pi­mi­seen. Yh­des­sä te­ke­mi­nen ja osal­li­suu­den ko­ke­muk­set vah­vis­ta­vat yh­tei­söä. Op­pi­va yh­tei­sö ke­hit­tyy di­a­lo­gin avul­la ja luo edel­ly­tyk­siä yh­des­sä ja toi­nen toi­sil­taan op­pi­mi­seen. (OPS 2014.)

Opet­ta­jien kä­si­tyk­set ar­vi­oin­nis­ta vai­kut­ta­vat sii­hen, mi­ten he ar­vi­oi­vat op­pi­lai­den­sa op­pi­mis­ta. Ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ri, eli taus­tal­la vai­kut­ta­vat kä­si­tyk­set, ar­vot ja us­ko­muk­set, hei­jas­tuu opet­ta­jien kä­si­tyk­siin ar­vi­oin­nis­ta, ja nämä kä­si­tyk­set oh­jaa­vat voi­mak­kaas­ti ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jä. Ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jen muut­ta­mi­nen voi olla haas­teel­lis­ta, kos­ka yh­tei­sön ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ri vai­kut­taa olen­nai­ses­ti sii­hen, mil­lai­set ar­vi­oin­ti­käy­tän­nöt me­ne­tel­mi­neen ovat ylei­ses­ti hy­väk­syt­ty­jä. (Vir­ta­nen et all, 2015; Biggs & Tang, 2007; De­neen & Boud, 2014.) Opet­ta­jat voi­vat ko­kea muu­tok­set ar­vi­oin­nis­sa haas­teel­li­sik­si sii­tä syys­tä, että he ei­vät ole vält­tä­mät­tä tie­toi­sia ar­vi­oin­nin uu­sis­ta ta­voit­teis­ta ja nii­tä tu­ke­vis­ta ar­vi­oin­ti­käy­tän­nöis­tä. Li­säk­si he saat­ta­vat ko­ke­vat, ett­ei­vät he voi yk­si­nään teh­dä muu­tok­sia ar­vi­oin­tiin, ja muu­tos­ta tu­li­si­kin joh­taa ylem­mäl­tä ta­sol­ta. Lisä­haas­teen tuo myös opet­ta­jien suu­ri työ­mää­rä ja kii­re, jol­loin ai­kaa ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­sel­le ei tun­nu löy­ty­vän. (Vir­ta­nen et all, 2015; De­neen & Boud, 2014). Ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­nen tu­li­si­kin näh­dä koko yh­tei­sön yh­tei­se­nä teh­tä­vä­nä – ar­vi­oin­nin ke­hit­tä­mi­nen ja py­sy­vät muu­tok­set ar­vi­oin­ti­käy­tän­nöis­sä edel­lyt­tä­vät koko yh­tei­sön avoin­ta kes­kus­te­lua ar­vi­oin­nin teh­tä­vis­tä ja ta­voit­teis­ta (Vir­ta­nen et all, 2015; De­neen & Boud, 2014; Se­gers & Til­le­ma, 2011).

Ope­tus­suun­ni­tel­man to­teu­tu­mi­nen edel­lyt­tää ar­vi­oin­nin te­ke­mis­tä nä­ky­väk­si op­pi­laal­le ja huol­ta­jal­le (OPS 2014, 47). Ar­vi­oin­nin läpi­nä­ky­vyys aut­taa myös opet­ta­jaa suun­ta­maan ja suun­nit­te­le­maan ope­tus­taan. Kes­keis­tä on löy­tää yh­tei­nen nä­ke­mys op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tiin. Tä­män mah­dol­lis­taa työ­yh­tei­sön jä­sen­ten kii­ree­tön ja suun­ni­tel­tu koh­taa­mi­nen. Ar­vi­oin­ti­tai­to fo­ku­soi­tuu yh­des­sä poh­tien ja ko­ke­muk­sia ja­ka­en.

– Jaa­na Ant­to­nen, KM, leh­to­ri, käsi­työ, Lau­ra Sal­me­la, KM, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja ja Kai­sa Pih­la­ja, FM, KM, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

Työ­paja op­pi­val­le työ­yh­tei­söl­le:

Teh­tä­vä I

Teh­tä­vä II

Teh­tä­vä III

Työ­pa­jan ke­hit­tä­jät: Hen­na­riik­ka Kan­gas, KM, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja, Kai­su Kan­gas, KM, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja, Jaa­na Ant­to­nen, KM, leh­to­ri, käsi­työ ja Lau­ra Sal­me­la, KM, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu

Läh­teet:

Biggs, J. & Tang, C. (2007). Te­ac­hing for qu­a­li­ty le­ar­ning at uni­ver­si­ty: What the stu­dent does. Open Uni­ver­si­ty Press.

De­neen, C. & Boud, D. (2014).  Pat­terns of re­sis­tan­ce in ma­na­ging as­sess­ment chan­ge. As­sess­ment & Eva­lu­a­ti­on in Hig­her Edu­ca­ti­on, 39 (5), 577–591.

Ope­tus­hal­li­tus (2014). Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet. http://www.oph.fi/down­lo­ad/163777_pe­rus­o­pe­tuk­sen_ope­tus­suun­ni­tel­man_pe­rus­teet_2014.pdf (lu­et­tu 19.12.2018)

Se­gers, M. & Til­le­ma, H. (2011). How do Dutch se­con­da­ry te­ac­hers and stu­dents con­cei­ve the pur­po­se of as­sess­ment? Stu­dies in Edu­ca­ti­o­nal Eva­lu­a­ti­on, 37 (1), 49–54.

Vir­ta­nen V., Pos­ta­reff, L. ja Hai­li­kari, T. (2015). Mil­lai­nen ar­vi­oin­ti tu­kee elin­i­käis­tä op­pi­mis­ta? Yli­o­pis­to­pe­da­go­giik­ka. https://leh­ti.yli­o­pis­to­pe­da­go­giik­ka.fi/2015/03/27/mil­lai­nen-ar­vi­oin­ti-tu­kee-eli­ni­kais­ta-op­pi­mis­ta/ (lu­et­tu 19.12.2018)

Kak­si­vuo­ti­sen AR­VOT-hank­keen vai­ku­tuk­ses­ta opet­ta­juu­teen ja ar­vi­oin­tiin voit lu­kea tääl­tä.

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018