Oppimistoimintaa ohjaava arviointi

Miten arvioida? Arviointimalleja ja -tapoja oppimista ohjaavaan arviointiin

2020-lu­kua lä­hes­tyt­tä­es­sä yh­teis­kun­nal­li­nen muu­tos on kos­ket­ta­nut myös op­pi­mis­ta. Kä­si­tyk­sem­me op­pi­mis­pro­ses­sin luon­tees­ta ja ra­ken­tees­ta ovat muut­tu­mas­sa. Olem­me ti­lan­tees­sa, jos­sa on re­le­vant­tia ky­syä, mil­lai­sil­la uu­dis­tuk­sil­la var­mis­tam­me, että suo­ma­lais­ten las­ten ja nuor­ten osaa­mi­nen py­syy tu­le­vai­suu­des­sa­kin hy­väl­lä ta­sol­la ja mi­ten kou­lut voi­vat ke­hit­tää toi­min­ta­ta­po­jaan niin, että op­pi­lai­den mie­len­kiin­to ja mo­ti­vaa­tio op­pi­mi­seen li­sään­tyy?

Vast­i­kään uu­dis­te­tus­sa pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa on esi­tet­ty kes­kei­sik­si ta­voit­teik­si ”vah­vis­taa op­pi­laan ak­tii­vi­suut­ta, li­sä­tä opis­ke­lun mer­ki­tyk­sel­li­syyt­tä ja mah­dol­lis­taa on­nis­tu­mi­sen ko­ke­muk­set jo­kai­sel­le op­pi­laal­le. Lap­sia ja nuo­ria oh­ja­taan ot­ta­maan vas­tuu­ta opis­ke­lus­taan ja jo­kais­ta op­pi­las­ta tu­e­taan opin­nois­saan. Op­pi­las aset­taa ta­voit­tei­ta, rat­kai­see on­gel­mia ja ar­vi­oi op­pi­mis­taan ta­voit­tei­den poh­jal­ta” (Ope­tus­suun­ni­tel­man ydin­a­si­at).

Ar­vi­oin­ti­ta­po­jen ja ar­vi­oin­ti­mal­lien ke­hit­tä­mi­nen on yksi vas­taus uu­dis­te­tun ope­tus­suun­ni­tel­man aset­ta­miin haas­tei­siin. Ar­vi­oin­nil­la on voi­ma­kas op­pi­mis­ta suun­taa­va vai­ku­tus ja ar­vi­oin­ti­ta­po­jen va­lin­nal­la opet­ta­jat vai­kut­ta­vat tie­toi­ses­ti tai tie­dos­ta­mat­taan op­pi­mis­ta­pah­tu­mien luon­tee­seen. Ar­vi­oin­ti­käy­tän­teet osoit­ta­vat op­pi­joil­le mel­ko no­pe­as­ti, mil­lais­ta osaa­mis­ta heil­tä odo­te­taan, ja tä­män seu­rauk­se­na he al­ka­vat suun­na­ta opis­ke­lu­pro­ses­se­ja täl­lai­sen osaa­mi­sen tur­vaa­mi­sen (At­jo­nen, 2017).

Pe­rus­o­pe­tus­lais­sa ja -ase­tuk­ses­sa ar­vi­oin­nil­le on ase­tet­tu kak­si toi­si­aan täy­den­tä­vää teh­tä­vää: op­pi­laan opis­ke­lun oh­jaa­mi­nen ja kan­nus­ta­mi­nen sekä op­pi­laan osaa­mi­sen ar­vi­oi­mi­nen suh­tees­sa ta­voit­tei­siin (Vi­tik­ka & Kaup­pi­nen, 2017). Ar­vi­oin­nil­la kan­nus­te­taan  ja tu­e­taan op­pi­lai­den op­pi­mis­ta, op­pi­mi­sen itse­ar­vi­oin­tia ja op­pi­mis­toi­min­nan itse­sää­te­lyä. Op­pi­mis­toi­min­taa tu­ke­va tai op­pi­mis­ta var­ten ta­pah­tu­va ar­vi­oin­ti (as­sess­ment for le­ar­ning) on op­pi­mis­pro­ses­sei­hin upo­tet­tua, op­pi­mis­ta­voit­tei­siin pei­laa­vaa, kri­tee­ri­pe­rus­tais­ta toi­min­taa, joka suun­ni­tel­laan tuot­ta­maan op­pi­mis­toi­min­taa ja op­pi­mi­sen itse­sää­te­lyä oh­jaa­vaa ja tu­ke­vaa näyt­tö­pe­rus­tais­ta tie­toa (evi­dens­siä) (Pel­leg­ri­no, 2014b). Ar­vi­oin­nil­la tuo­te­taan ajan­ta­sais­ta in­for­maa­ti­o­ta op­pi­laan op­pi­mi­ses­ta eri­tyi­ses­ti juu­ri sil­lä tar­koi­tuk­sel­la, että op­pi­laan yk­si­löl­lis­tä edis­ty­mis­tä voi­daan seu­ra­ta, tu­kea ja hen­ki­lö­koh­tais­taa tar­vit­ta­vil­la toi­men­pi­teil­lä. Tuo­tet­tua ar­vi­oin­ti­tie­toa hyö­dyn­tää opet­ta­jan li­säk­si myös op­pi­las itse. Op­pi­las on yhtä lail­la ar­vi­oin­ti­tie­don ak­tii­vi­nen käyt­tä­jä kuin sen va­raan ra­ken­tu­vien pe­da­go­gis­ten toi­men­pi­tei­den koh­de. Pai­no­pis­te on siir­ty­mäs­sä ope­tuk­sen on­nis­tu­nei­suu­den ar­vi­oin­nis­ta op­pi­laan oman op­pi­mis­toi­min­nan tu­ke­mi­seen.

Op­pi­mis­toi­min­nal­la tar­koi­te­taan täs­sä yh­tey­des­sä teh­tä­vä­tie­toi­suu­des­ta ja ase­te­tuis­ta op­pi­mis­ta­voit­teis­ta läh­te­vää toi­min­taa, jota op­pi­las joh­taa ja suun­nit­te­lee, tark­kai­lee sekä sää­te­lee ja muok­kaa saa­man­sa ar­vi­oin­ti-in­for­maa­ti­on avul­la. Op­pi­las tie­dos­taa, a) mil­lais­ta osaa­mis­ta op­pi­mis­ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­nen edel­lyt­tää ja b) mi­ten hän voi osoit­taa osaa­mi­sen­sa an­net­tu­jen op­pi­mis­kri­tee­rien poh­jal­ta ja c) op­pi­las käyt­tää ar­vi­oin­ti­tie­toa sen ym­mär­tä­mi­ses­sä, mitä hä­nen omas­sa op­pi­mi­ses­saan ta­pah­tuu an­ne­tul­la het­kel­lä ja d) mi­ten hän voi sää­del­lä/so­peut­taa op­pi­mis­toi­min­taan­sa ar­vi­oin­ti­tie­don avul­la. Ar­vi­oin­ti-in­for­maa­ti­on tu­el­la op­pi­las har­jaan­tuu ky­sy­mään omaa op­pi­mis­taan kos­ke­via ky­sy­myk­siä: Mitä osaan, kun olen op­pi­nut tä­män asi­an ja saa­vut­ta­nut an­ne­tun op­pi­mis­ta­voit­teen? Mi­ten voin osoit­taa op­pi­mi­se­ni an­net­tu­jen op­pi­mis­kri­tee­rien poh­jal­ta? Mi­ten mi­nun pi­tää ke­hit­tyä, ede­tä ja toi­mia, jot­ta saa­vu­tan kri­tee­rien mu­kai­sen op­pi­mi­sen?

Op­pi­mi­sen kri­tee­ri­läh­töi­syys aut­taa opet­ta­jaa an­ta­maan op­pi­mis­ta tu­ke­vaa pa­lau­tet­ta ja se tu­kee op­pi­laan itse­ar­vi­oin­tia työs­ken­te­lyn ai­ka­na. Kri­tee­ri osoit­taa, mitä on­nis­tu­mi­nen edel­lyt­tää ja se ker­too op­pi­laal­le, mi­hin asi­oi­hin hä­nen tu­lee kiin­nit­tää huo­mi­o­ta työs­ken­te­lyn­sä ai­ka­na.  Kri­tee­rien ym­mär­tä­mi­sen tu­ke­mi­nen väit­tä­mien, tau­lu­koi­den, ky­sy­mys­ten, esi­merk­kien, tms. avul­la aut­taa op­pi­las­ta, sekä opet­ta­jaa, hah­mot­ta­maan konk­reet­ti­ses­ti, mitä oi­ke­as­ti ta­voi­tel­laan, mil­lai­sia ar­vi­oin­ti­pis­tei­tä (pa­lau­te­koh­tia) työs­ken­te­lyyn si­säl­tyy ja mi­ten edis­ty­mis­tä voi­daan ar­vi­oi­da. (Ruiz-Pri­mo & Brook­hart, 2018.)

Op­pi­mis­ta tu­ke­van ja op­pi­mis­pro­ses­siin upo­te­tun ar­vi­oin­ti­toi­min­nan suun­nit­te­lua voi­daan lä­hes­tyä Ja­mes Pel­leg­ri­non (2014a, 2014b) ke­hit­tä­män ECD -mal­lin (ks. ku­vio) näkö­kul­mas­ta. Tä­män mal­lin mu­kaan on olen­nais­ta ym­mär­tää, 1) mil­lais­ta tie­toa ha­lu­am­me op­pi­lail­la ole­van ja mil­lä ta­val­la, 2) mil­lai­sil­la teh­tä­vil­lä op­pi­laat voi­vat osoit­taa tai kom­mu­ni­koi­da osaa­mis­taan, 3) mil­lais­ta in­for­maa­ti­o­ta hy­väk­sym­me evi­dens­sik­si op­pi­mi­ses­ta, ja 4) kuin­ka ana­ly­soim­me, tul­kit­sem­me ja käy­täm­me tätä evi­dens­siä op­pi­mis­toi­min­nan tu­ke­mi­ses­sa?

Evi­den­ce-Cen­te­red De­sign mal­li Pel­leg­ri­noa (2014) mu­kail­len

Op­pi­mis­toi­min­taa oh­jaa­va ar­vi­oin­ti on toi­min­taa, jos­sa eri­lai­sil­la rat­kai­suil­la syn­ty­vää ar­vi­oin­ti-in­for­maa­ti­o­ta hyö­dyn­ne­tään op­pi­laan op­pi­mis­toi­min­nan vah­vis­ta­mi­sek­si. Ar­vi­oin­ti­ta­pah­tu­mas­sa re­a­goi­daan ha­vain­noin­nin, kes­kus­te­lu­jen ja näyt­tö­jen muo­dos­sa syn­ty­vään in­for­maa­ti­oon op­pi­mis­pro­ses­sia tu­ke­val­la ta­val­la. Kes­keis­tä on ym­mär­tää, mitä op­pi­mi­ses­sa ta­pah­tuu, mi­ten se il­me­nee ja mi­ten op­pi­laan osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä voi­daan tu­kea ja mo­ti­voi­da ar­vi­oin­nin avul­la (Pel­leg­ri­no 2014b). Syn­ty­nyt­tä ar­vi­oin­ti-in­for­maa­ti­o­ta tul­ki­taan ta­val­la, joka mah­dol­lis­taa op­pi­mis­toi­min­taa kos­ke­vien pää­tös­ten te­ke­mi­sen it­se­näi­ses­ti tai yh­des­sä. Ar­vi­oin­ti­toi­min­taan osal­lis­tu­vat sekä opet­ta­ja että op­pi­laat, ja sitä har­joi­te­taan sekä yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti että it­se­näi­ses­ti (La­ve­ault & Al­lal (eds.), 2016).

Ope­tus­suun­ni­tel­ma uu­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lun pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man ar­vi­oin­tia kos­ke­vaa osi­o­ta kir­joi­tet­ta­es­sa mie­tit­tiin sitä, mitä op­pi­mis­ta tu­ke­va ja/tai edis­tä­vä ar­vi­oin­ti tar­koit­tai­si ar­jen kou­lu­työs­sä. Ko­kei­lui­hin joh­dat­ti­vat ar­ki­ses­ta työn ke­hit­tä­mi­ses­tä kum­mun­neet ky­sy­myk­set:

Lop­pu­tu­le­ma­na läh­det­tiin konk­re­ti­soi­maan John Hat­tien esit­tä­mää aja­tus­ta ”opet­ta­mi­ses­ta ja op­pi­mi­ses­ta tu­lee nä­ky­vää, kun opet­ta­ja nä­kee op­pi­mi­sen op­pi­lai­den sil­min ja aut­taa op­pi­lai­ta tu­le­maan it­sen­sä opet­ta­jik­si.” (Hat­tien aja­tuk­sen suo­men­nos te­ok­ses­sa Toi­vo­la et al., 2017). Aja­tus yh­dis­tää op­pi­mi­sen kri­tee­ri­läh­töi­syy­den niin, että se aut­taa opet­ta­jaa an­ta­maan op­pi­mis­ta tu­ke­vaa pa­lau­tet­ta ja se tu­kee op­pi­laan oman toi­min­nan edis­ty­mis­tä työs­ken­te­lyn ai­ka­na. Näin pää­dyt­tiin ar­vi­oin­ti- ja pa­lau­te­pro­ses­siin, jos­sa on nel­jä ta­soa.  Ky­sy­mys­ten kaut­ta py­ri­tään aut­ta­maan opet­ta­jaa ha­vait­se­maan ope­tuk­sen ta­voit­teet ja si­tout­ta­maan op­pi­laat nii­hin.

Ar­vi­oin­ti- ja pa­lau­te­pro­ses­sin nel­jä ta­soa

Ar­jen ope­tus­työs­sä op­pi­mis­ta oh­jaa­van pa­laut­teen tu­lee olla jat­ku­vaa ja mo­nen­suun­tais­ta. Se voi­daan to­teut­taa esi­mer­kik­si seu­raa­vil­la ky­sy­myk­sil­lä:

Op­pi­mis­ta oh­jaa­va pa­lau­te

AR­VOT-hank­keen luo­mas­ta käsi­kir­jas­ta pää­set lu­ke­maan tar­kem­min hank­keen te­o­reet­ti­ses­ta vii­te­ke­hyk­ses­tä.

-Mika Kil­piä, FM, KM, tun­ti­o­pet­ta­ja ja Jaak­ko Väi­sä­nen, FT, leh­to­ri, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu

Läh­teet:

At­jo­nen, P. (2017). Ar­vi­oin­ti­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen yleis­si­vis­tä­vän kou­lun opet­ta­jien kou­lu­tuk­ses­sa – ope­tus­suun­ni­tel­ma­tar­kas­te­lun vi­rit­tä­miä nä­ke­myk­siä. Te­ok­ses­sa: Britsch­gi, V. & Rau­to­pu­ro, J. (toim.), Kri­tee­rit pun­ta­ris­sa. Jy­väs­kylä: Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to­pai­no, s. 131-169.

La­ve­ault, D. & Al­lal, L. (toim.), (2016). As­sess­ment for le­ar­ning: Mee­ting the chal­len­ge of imp­le­men­ta­ti­on. Dord­recht, The Net­her­lands : Sprin­ger.

Pel­leg­ri­no, J. W. (2014a).  As­sess­ment as a Po­si­ti­ve Inf­lu­en­ce on 21st Cen­tu­ry Te­ac­hing and Le­ar­ning: A Sys­tems App­ro­ach to Prog­ress. In­ter­na­ti­o­nal As­so­ci­a­ti­on for Edu­ca­ti­o­nal As­sess­ment.

Pel­leg­ri­no, J. W. (2014b). A Le­ar­ning Scien­ces Pers­pec­ti­ve on the De­sign and Use of As­sess­ment in Edu­ca­ti­on. Te­ok­ses­sa: R. K. Sa­wy­er (toim.), The Camb­rid­ge hand­book of the le­ar­ning scien­ces. New York: Camb­rid­ge Uni­ver­si­ty Press, s. 233–252.

Ruiz-Pri­mo, M.A. & Brook­hart, S.M. (2018). Using Feed­back to Imp­ro­ve Le­ar­ning. New York: Rout­led­ge.

Toi­vo­la, M., Peu­ra, P., ja Hu­ma­lo­ja, M. (2017). Flip­ped le­ar­ning – Kään­tei­nen op­pi­mi­nen

Vi­tik­ka, E. & Kaup­pi­nen, E. (2017). Op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin lin­jauk­set pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa. Te­ok­ses­sa Vi­tik­ka, E. & Kaup­pi­nen, E. (toim.), Ar­vi­oin­tia to­teut­ta­mas­sa – Näkö­kul­mia moni­puo­li­seen ar­vi­oin­tiin. Ope­tus­hal­li­tus, Op­paat ja käsi­kir­ja 2017:4, s. 9-19.

Di­gi­taa­li­set läh­teet:

Itä-Suo­men har­joit­te­lu­kou­lun pe­rus­o­pe­tuk­sen ar­vi­oin­tia kos­ke­va luku ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa – https://peda.net/iy/po2/ol/6aj­pool/amol (Lu­et­tu 25.11.2018)

Ope­tus­suun­ni­tel­man ydin­a­si­at. Ope­tus­hal­li­tuk­sen verk­ko­si­vut https://www.oph.fi/kou­lu­tus_ja_tut­kin­not/pe­rus­o­pe­tus/ope­tus­suun­ni­tel­ma_ja_tun­ti­ja­ko/pe­rus­o­pe­tus_nyt (Lu­et­tu 25.11.2018)

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018