Arviointimaa

Itse- ja vertaisarviointitaitojen kehittämisen väline alakoulussa

Ar­vi­oin­ti­maa on itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen so­vel­tu­va, mie­li­ku­vi­tus­maa­il­maan si­joit­tu­va kuva. Ar­vi­oin­ti­maa­ta on mah­dol­lis­ta käyt­tää op­pi­laan ar­vi­oin­ti­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen joko ar­jen opis­ke­lu­ti­lan­teis­sa tai en­nal­ta suun­ni­tel­luis­sa ar­vi­oin­ti­ti­lan­teis­sa. Ku­vaa voi­daan käyt­tää jous­ta­vas­ti yh­des­sä koko luo­kan kans­sa, pien­ryh­mis­sä, pa­reit­tain tai it­se­näi­ses­ti. Ar­vi­oin­ti­maa so­vel­tuu myös käy­tet­tä­väk­si ai­kui­sil­le.

Ku­van ide­oin­ti: Joen­suun nor­maa­li­kou­lun alku­o­pe­tuk­sen tii­mi: leh­to­rit Kat­ja Fi­gu­e­ras, He­le­na Jär­vi­nen, Mer­ja Kuk­ko­nen, Päi­vi Ruot­sa­lai­nen ja Rai­ja Sa­vo­lai­nen sekä yli­o­pis­to­tut­ki­ja Las­se Ero­nen.

Ke­hit­tä­mi­nen: Joen­suun ja Ou­lun nor­maa­li­kou­lu­jen AR­VOT – ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­si han­ke, yli­o­pis­to­tut­ki­ja Las­se Ero­nen, leh­to­rit Päi­vi Ruot­sa­lai­nen ja Rai­ja Sa­vo­lai­nen.

Sym­bo­lit/ mer­kit: Sym­bo­lit 15 kap­pa­let­ta. Täs­sä kol­me esi­merk­kiä:

Ar­vi­oin­ti­maan sym­bo­le­ja

Ar­vi­oin­ti­maa in­nos­taa

Tutustu tarkemmin Arviointimaahan täältä:

Mik­si käyt­tää Ar­vi­oin­ti­maa­ta?

Mi­ten käyt­tää Ar­vi­oin­ti­maa­ta?

Di­gi­taa­li­nen Ar­vi­oin­ti­maa?

– Rai­ja Sa­vo­lai­nen, leh­to­ri, LOEO ja  Päi­vi Ruot­sa­lai­nen, KT, leh­to­ri, luo­kan­o­pet­ta­ja, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu sekä Las­se Ero­nen, yli­o­pis­to­tut­ki­ja, Itä-Suo­men yli­o­pis­to

Ar­vi­oin­ti­maa (Kuva: Eero Kar­vo­nen Charp Dis-Chord, 2016)

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018