Arviointimaa
Itse- ja vertaisarviointitaitojen kehittämisen väline alakoulussa
Arviointimaa on itse- ja vertaisarviointitaitojen kehittämiseen soveltuva, mielikuvitusmaailmaan sijoittuva kuva. Arviointimaata on mahdollista käyttää oppilaan arviointitaitojen kehittämiseen joko arjen opiskelutilanteissa tai ennalta suunnitelluissa arviointitilanteissa. Kuvaa voidaan käyttää joustavasti yhdessä koko luokan kanssa, pienryhmissä, pareittain tai itsenäisesti. Arviointimaa soveltuu myös käytettäväksi aikuisille.
Kuvan ideointi: Joensuun normaalikoulun alkuopetuksen tiimi: lehtorit Katja Figueras, Helena Järvinen, Merja Kukkonen, Päivi Ruotsalainen ja Raija Savolainen sekä yliopistotutkija Lasse Eronen.
Kehittäminen: Joensuun ja Oulun normaalikoulujen ARVOT – arvioinnilla oppimisen taitajaksi hanke, yliopistotutkija Lasse Eronen, lehtorit Päivi Ruotsalainen ja Raija Savolainen.
Symbolit/ merkit: Symbolit 15 kappaletta. Tässä kolme esimerkkiä:

Arviointimaan symboleja

Arviointimaan symboleja

Arviointimaan symboleja

Arviointimaan symboleja

Arviointimaan symboleja
Tutustu tarkemmin Arviointimaahan täältä:
Miksi käyttää Arviointimaata?
Miten käyttää Arviointimaata?
Digitaalinen Arviointimaa?
– Raija Savolainen, lehtori, LOEO ja Päivi Ruotsalainen, KT, lehtori, luokanopettaja, Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulu sekä Lasse Eronen, yliopistotutkija, Itä-Suomen yliopisto

Arviointimaa (Kuva: Eero Karvonen Charp Dis-Chord, 2016)