ARVOT-hanke

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

uu­den pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den (OPS 2014) mu­kai­nen ar­vi­oin­ti on ai­heut­ta­nut pal­jon kes­kus­te­lua, häm­men­nys­tä ja jos­sain mää­rin jopa ah­dis­tus­ta opet­ta­jis­sa. Ylei­ses­sä kes­kus­te­lus­sa on vii­me ai­koi­na nous­sut esil­le kuin­ka ar­vi­oin­nin ko­e­taan mm. vaa­ti­van li­sää kir­jaa­mis­ta ja ra­por­toin­tia, tuo­van jäl­leen uu­sia di­gi­taa­li­sia työ­ka­lu­ja ope­tel­ta­vak­si ja li­sää­vän opet­ta­jien ja op­pi­lai­den työ­taak­kaa kai­ken kaik­ki­aan. Ar­vi­oin­nin ym­pä­ril­lä käy­tä­vä kes­kus­te­lu ja kuo­hun­ta on ym­mär­ret­tä­vää ja jopa suo­ta­vaa, kos­ka jot­ta ar­vi­oin­ti­käy­tän­teet ja ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lu muut­tu­vat ja ke­hit­ty­vät tar­vi­taan di­a­lo­gia.

Tar­ve AR­VOT-hank­keel­le nou­si juu­ri uu­den ops:in op­pi­mi­sen ar­vi­oin­tia kos­ke­vis­ta lin­jauk­sis­ta. Ar­vi­oin­nil­la näh­dään ole­van kak­si toi­si­aan täy­den­tä­vää teh­tä­vää: op­pi­laan opis­ke­lun oh­jaa­mi­nen, kan­nus­ta­mi­nen ja itse­ar­vi­oin­nin edel­ly­tys­ten ke­hit­ty­mi­nen sekä op­pi­laan osaa­mi­sen ar­vi­oi­mi­nen suh­tees­sa ta­voit­tei­siin. Op­pi­mis­ta edis­tä­väs­sä ar­vi­oin­nis­sa kes­keis­tä on vuo­ro­vai­ku­tus ja yk­si­löl­li­nen pa­lau­te. Osaa­mi­sen ar­vi­oin­nis­sa puo­les­taan pi­täi­si an­taa oi­kea kuva osaa­mi­sen ta­sos­ta suh­tees­sa op­pi­mis­ta­voit­tei­siin ja nii­den poh­jal­ta luo­tui­hin ar­vi­oin­ti­kri­tee­rei­hin. Uusi ops ko­ros­taa myös ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mien moni­puo­li­suut­ta, joi­den avul­la voi­daan huo­mi­oi­da op­pi­lai­den eri­lai­set ta­vat op­pia, työs­ken­nel­lä ja osoit­taa osaa­mis­taan.

Jos ar­vi­oin­ti näh­dään eril­li­se­nä osa­na ope­tus-op­pi­mis­pro­ses­sis­ta, asi­a­na joka pi­tää tili­vel­vol­li­suu­des­ta suo­rit­taa, on sil­lä var­mas­ti opet­ta­jia ja op­pi­lai­ta kuor­mit­ta­va vai­ku­tus. Kui­ten­kin par­haim­mil­laan ar­vi­oin­ti on luon­nol­li­nen osa kou­lun ar­kea, jol­loin ope­tus ja ar­vi­oin­ti yh­des­sä ovat kei­no­ja, joil­la opet­ta­ja voi aut­taa, tu­kea ja oh­ja­ta op­pi­laan op­pi­mis­ta – si­säl­tö­o­saa­mis­ta ja ajat­te­lun ja op­pi­mi­sen tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä – op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na. Ar­vi­oin­nil­la saa­dun tie­don avul­la opet­ta­ja pys­tyy an­ta­maan op­pi­laal­le op­pi­mis­ta oh­jaa­vaa ja kan­nus­ta­vaa pa­lau­tet­ta. Li­säk­si opet­ta­ja pys­tyy hyö­dyn­tä­mään tätä tie­toa myös oman opet­ta­mi­sen­sa suun­taa­mi­ses­sa op­pi­lai­den tar­peet huo­mi­oi­den

Ops:in mu­kai­ses­sa ar­vi­oin­nis­sa op­pi­las ei ole enää pel­käs­tään ar­vi­oin­nin koh­de, vaan ak­tii­vi­nen toi­mi­ja omas­sa ar­vi­oin­nis­saan ja op­pi­mi­ses­saan. Kun op­pi­las osal­lis­te­taan ar­vi­oin­tiin mm. itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­nin kei­noin, ja hän­tä oh­ja­taan aset­ta­maan op­pi­mis­ta­voit­tei­ta, va­lit­se­maan so­pi­via kei­no­ja ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si ja ar­vi­oi­maan edis­ty­mis­tään, tu­e­taan op­pi­laan ke­hi­tys­tä koh­ti itse­sää­töi­syyt­tä ja elin­i­käis­tä op­pi­mis­ta. Tämä op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­jen har­joit­ta­mi­nen jat­kuu läpi pe­rus­kou­lun, ja vä­hi­tel­len op­pi­las pys­tyy ot­ta­maan enem­män vas­tuu­ta omas­ta op­pi­mi­ses­taan. Opet­ta­ja on kes­kei­ses­sä roo­lis­sa tä­män mah­dol­lis­ta­mi­ses­sa op­pi­lai­den ikä­kau­del­le so­pi­vin kei­noin – opet­ta­ja luo ti­lan­tei­ta näi­den tai­to­jen har­joit­te­luun, opet­taa, oh­jaa ja tu­kee ja on en­nen kaik­kea vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa op­pi­laan kans­sa.

AR­VOT-hank­kees­sa on työs­ken­nel­lyt nel­jä­tois­ta Ou­lun nor­maa­li­kou­lun ja Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lun luo­kan- ja ai­neen­o­pet­ta­jaa luok­ka-as­teil­ta 1.-9. He ovat ko­keil­leet ja ke­hit­tä­neet luo­kis­saan eri­lai­sia op­pi­mis­ta tu­ke­via ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miä ja -mal­le­ja, joil­la py­ri­tään sii­hen, että op­pi­las saa op­pi­mis­pro­ses­sin­sa ai­ka­na moni­puo­li­seen ar­vi­oin­tiin pe­rus­tu­vaa oi­kea-ai­kais­ta, oh­jaa­vaa pa­lau­tet­ta op­pi­mi­sen­sa tu­ek­si. Kes­kei­siä ovat ol­leet eri­tyi­ses­ti itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­mät, jois­sa op­pi­las on ak­tii­vi­nen toi­mi­ja ar­vi­oin­nis­sa ja omas­sa op­pi­mi­ses­saan, opet­ta­jan ja op­pi­laan vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta unoh­ta­mat­ta. Tä­män li­säk­si hank­kees­sa on ke­hi­tet­ty työ­ka­lu­ja työ­yh­tei­sö­jen käyt­töön ja ope­tus­har­joit­te­lun oh­jauk­seen, joil­la py­ri­tään avaa­maan opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lun ja -käy­tän­tö­jen taus­tal­la ole­via, tie­dos­tet­tu­ja ja tie­dos­ta­mat­to­mia kä­si­tyk­siä, ar­vo­ja ja asen­tei­ta.

Ni­meä-Ei­Kau­pal­li­nen-Ei­Muu­tok­sia 4.0 Kan­sain­vä­li­nen

Tä­män verk­ko­jul­kai­sun ta­voit­tee­na on an­taa käy­tän­nön vink­ke­jä opet­ta­jil­le op­pi­mis­ta tu­ke­van ar­vi­oin­nin to­teut­ta­mi­seen sekä ava­ta näkö­kul­mia ar­vi­oin­ti­a­jat­te­luun ja sen muu­tok­seen. Toi­vom­me, että jul­kai­su roh­kai­see lu­ki­joi­taan ko­kei­le­maan uu­sia ar­vi­oin­ti­mal­le­ja ja -ta­po­ja omas­sa ope­tuk­ses­saan, ja löy­tä­mään so­pi­vim­mat kei­not omien op­pi­lai­den­sa op­pi­mi­sen tu­ke­mi­seen. Jul­kai­sun kaik­ki ma­te­ri­aa­li on va­paas­ti käy­tet­tä­vis­sä ja ide­oi­ta voi hyö­dyn­tää ja ja­los­taa omiin ar­vi­oin­ti­tar­pei­siin so­pi­vik­si. Huo­maat­han kui­ten­kin, että jul­kai­sun ma­te­ri­aa­li on Cre­a­ti­ve Com­mons -suo­jat­tu, jo­ten jul­kai­sun muun­nel­mien ja­ka­mi­nen ja kau­pal­li­nen käyt­tö on kiel­let­ty.

– Kai­sa Pih­la­ja, FM, KM, AR­VOT-hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö

Kii­täm­me kaik­kia AR­VOT-hank­kee­seen osal­lis­tu­nei­ta opet­ta­jia sekä han­ke­kump­pa­nei­ta he­del­mäl­li­ses­tä yh­teis­työs­tä. Ar­vos­tam­me myös suu­res­ti Ope­tus­hal­li­tuk­sen hank­keel­le osoit­ta­maa ta­lou­del­lis­ta tu­kea.

AR­VOT-hank­keen oh­jaus­ryh­mä
Kari Kum­pu­lai­nen, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu, hank­keen vas­tuul­li­nen joh­ta­ja
Han­nu Juu­so, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu
Pasi Hie­ta, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu
Kai­sa Pih­la­ja, Ou­lun nor­maa­li­kou­lu, pro­jek­ti­pääl­lik­kö
Heik­ki Hap­po­nen, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu
Jyr­ki Kork­ki, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu
Kir­si Kar­hu­nen, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu
Jaak­ko Väi­sä­nen, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu

AR­VOT-han­ke on Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma ke­hit­tä­mis­han­ke, jon­ka toi­min­ta-aika on 22.2.2017 – 31.12.2018. Han­ket­ta koor­di­noi Ou­lun nor­maa­li­kou­lu ja se to­teu­te­taan yh­teis­työs­sä Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lun kans­sa. Hank­kees­sa ke­hi­te­tään ope­tus­suun­ni­tel­man op­pi­mis­ta kos­ke­vien lin­jaus­ten mu­kais­ta ar­vi­oin­ti­kult­tuu­ria pe­rus­kou­lu­lais­ten op­pi­mis­mo­ti­vaa­ti­on ko­hot­ta­mi­sek­si. Han­ke­toi­min­nan ta­voit­tee­na on ke­hit­tää (1) pe­rus­kou­lus­sa op­pi­mi­sen ai­kais­ta ar­vi­oin­tia op­pi­ja­läh­töi­sek­si, op­pi­mi­seen in­nos­ta­vak­si ja op­pi­jan vah­vuuk­sia ko­ros­ta­vak­si, ja (2) kriit­ti­ses­ti ja yh­teis­toi­min­nal­li­ses­ti pe­da­go­gi­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa re­a­li­soi­tu­vaa ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lua ja ar­vi­oin­ti­käy­tän­tö­jä.

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018