Arvot-hanke ohjatun harjoittelun näkökulmasta

Arviointi ohjatussa harjoittelussa

Oh­ja­tun har­joit­te­lun teh­tä­vä on tut­ki­mus­pe­rus­tai­ses­ti kou­lut­taa ope­tus­alan asi­an­tun­ti­joi­ta. He osaa­vat yh­dis­tää opet­ta­jan am­ma­tis­saan toi­mies­saan te­o­ri­an ja käy­tän­nön. Am­ma­til­li­sen asi­an­tun­ti­juu­den tär­keä osa on oman toi­min­nan erit­te­ly­kyky. Am­mat­tiin val­mis­tu­vil­la tu­li­si olla tai­to ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää omia tie­to­ja ja val­miuk­sia.

Oh­jaa­jan teh­tä­vä­nä on tu­kea opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­ta ja luo­da opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joil­le so­pi­via op­pi­mis­ti­lan­tei­ta, jois­sa oh­jat­ta­va voi ke­hit­tää osaa­mis­taan. Oh­jaa­jat ko­ke­muk­sil­laan voi­vat tuo­da esil­le, mil­lä eri ta­voin ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lua voi ke­hit­tää oh­ja­tus­sa har­joit­te­lus­sa. Oh­jaa­ja voi kan­nus­taa eri­lai­siin tut­ki­van opet­ta­juu­den ko­kei­lui­hin ja niis­tä kir­joit­ta­mi­nen on erin­o­mai­nen työ­tapa. AR­VOT-hank­keen ai­ka­na esi­merk­ki täl­lai­ses­ta on ou­lu­lais­ten opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den (Lius­ki ja Määt­tä 2018) laa­ti­ma ar­tik­ke­li.

Oh­jaa­jan teh­tä­vä­nä on myös luo­da opis­ke­li­joil­le ti­lan­tei­ta, jois­sa he voi­vat eri­tel­lä esi­mer­kik­si ar­vi­oin­tiin liit­ty­viä tun­tei­taan ja asen­tei­taan. Tä­män­tyyp­pi­set ti­lan­teet ovat mai­ni­oi­ta ta­po­ja mal­lin­taa opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joil­le itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­tien to­teut­ta­mis­ta. Ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tuk­sen myö­tä mark­ki­noil­le on il­mes­ty­nyt lu­kui­sa mää­rä eri­lai­sia di­gi­taa­li­sia ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­ja ja op­pi­mis­a­lus­to­ja.

Useim­mil­le oh­jat­ta­vil­le di­gi­taa­li­set ar­vi­oin­ti­työ­ka­lut ovat suh­teel­li­sen tun­te­mat­to­mia. AR­VOT-hank­kees­sa ver­tai­lim­me yh­des­sä opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den kans­sa di­gi­taa­li­sia ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­ja (link­ki digi­vä­li­nei­den ver­tai­luun!) op­pi­mis­ti­lan­teis­sa, mut­ta myös opet­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den kans­sa ar­vi­oin­tiin liit­ty­vien tun­tei­den ja asen­tei­den erit­te­lyyn. Hank­keen yh­tey­des­sä ke­hi­tel­tyä Ar­vi­oin­ti­maan pa­pe­ris­ta ku­vaa käy­tet­tiin oman ar­vi­oin­ti­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen niin yk­si­lö­ta­sol­la kuin myös ryh­mä­pro­ses­sis­sa.

Ope­tus­suun­ni­tel­man ar­vi­oin­ti­kä­si­tyk­sen mur­ros sum­ma­tii­vi­ses­ta ar­vi­oin­nis­ta koh­den for­ma­tii­vis­ta ar­vi­oin­tia edel­lyt­tää myös tie­to­ja hy­vis­tä ar­vi­oin­ti­käy­tän­teis­tä sekä ope­tus­suun­ni­tel­man ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lun si­säis­tä­mis­tä. Hy­vi­nä luku­vink­kei­nä on käy­tet­ty esi­mer­kik­si eNors­sin jul­kai­se­maa te­os­ta Op­pi­mis­ta edis­tä­vä ar­vi­oin­ti tai AR­VOT-hank­keen luo­maa te­o­ri­a­käsi­kir­jaa.

Kai­ken kaik­ki­aan opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­tai­toon tu­li­si tar­jo­ta me­ne­tel­mäl­li­ses­ti ti­lan­tei­ta ke­hit­tyä tark­kai­le­van, osal­lis­tu­van ja itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­nin kaut­ta.

– Jaak­ko Väi­sä­nen, FT, leh­to­ri, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton har­joit­te­lu­kou­lu

Ope­tus­har­joit­te­li­jat Ar­vi­oin­ti­maan ää­rel­lä

Ope­tus­har­joit­te­li­jan itse­ar­vi­oin­ti Ar­vi­oin­ti­maa­ta käyt­tä­en

Ke­hit­teil­lä ole­va ope­tus­har­joit­te­lun oh­jaus­run­ko, jos­sa kes­ki­ty­tään tu­le­van opet­ta­jan ar­vi­oin­ti­a­jat­te­lun ke­hit­tä­mi­seen.

Its­le­ar­ning op­pi­mis­ta edis­tä­väs­sä ar­vi­oin­nis­sa

Läh­teet:

At­jo­nen, P. (2007). Hyvä, paha ar­vi­oin­ti. Tam­mi. Hel­sin­ki.

Le­pis­tö, H. ja Saa­ri­vir­ta, T. (toim.), (2018). Op­pi­mis­ta edis­tä­vä ar­vi­oin­ti- Be­döm­ning som stö­der la­ran­de. eNors­sin jul­kai­su. Lu­et­ta­vis­sa ver­kos­sa – http://www.enors­si.fi/ar­vi­oin­ti­jul­kai­su/mo­bi­le/in­dex.html#p=2

Lius­ki, H. ja Määt­tä, M. (2018). Op­pi­mis­ta tu­ke­va ar­vi­oin­ti. Ar­tik­ke­li jul­kai­sus­sa Le­pis­tö, H. ja Saa­ri­vir­ta, T. (toim.) 2018, Op­pi­mis­ta edis­tä­vä ar­vi­oin­ti- Be­döm­ning som stö­der la­ran­de. http://www.enors­si.fi/ar­vi­oin­ti­jul­kai­su/mo­bi­le/in­dex.html#p=153 (Lu­et­tu 14.12.2018)

Luos­ta­ri­nen, A. & Pel­to­maa, I. (2016). OPS2016 & AR­VI­OIN­TI MUU­TOK­SES­SA. Lu­et­ta­vis­sa ver­kos­sa – https://www.sli­des­ha­re.net/aki­luos/ops2016-ar­vi­oin­nin-muu­tos (Lu­et­tu 14.12.2018)

Ou­ak­rim-Soi­vio, N. (2015). Op­pi­mi­sen ja osaa­mi­sen ar­vi­oin­ti. Ota­va. Hel­sin­ki

Saa­ri, M. (2015). Tut­ki­va opet­ta­juus: avain jän­te­vään kou­lun ke­hit­tä­mi­seen ja opet­ta­jien am­ma­til­li­seen kas­vuun – Lu­et­ta­vis­sa ver­kos­sa – http://mik­ko­saa­ri.blogs­pot.com/2015/02/tut­ki­va-opet­ta­juus-avain-jan­te­vaan.html (Lu­et­tu 14.12.2018)

Ar­vi­oin­nil­la op­pi­mi­sen tai­ta­jak­siJou­lu­kuu 201830.7.2018